Tved Kirke
top-tved-kirke-04.jpg

Orgler og skibe

Om kirkens inventar

En kirke er ikke en kirke uden en masse forskellige ting i – blandt andre altertavler, prædikestole, orgler, døbefonte og meget mere. Hver af disse ting har sin egen historie og er med til at gøre Tved Kirke til sin helt egen.

Klokkerne

Da det rygtedes i 1554 at kirken måske skulle rives ned, skyndte den noget større Frue Kirke i Svendborg sig at overtage (nogle vil mene tyvstjæle) kirkens gamle klokker. Derfor er klokkerne i Tved af yngre dato, modsat i mange andre tilsvarende landsbykirker, hvor klokkerne er ligeså gamle som kirketårnene. I 1580'erne menes det at kirken kun har rådet over to små klokker der har hængt over kirkens kor på en tagrytter, men senere er nogle ordentligt, store klokker kommet til. Den ene fra 1786, støbt ved Ritzmann Klokkestøberi, og den anden fra 1871, støbt ved Allerup Jernstøberi. De hænger i kirkens tårn nu og kalder til ringer solen op og ned hver eneste dag, året rundt.

Orglet

Kirkens første orgel, der kan dokumenteres, er fra 1796 og ombygget i 1871. Kirkens nuværende orgel er bygget i 1981 af P. G. Andersen Orgelbyggeri og fremstår blødt og velklingende med 10 registre, to manualer og pedalspil.

Disposition:

Hovedværk:
Principal 8' - Gedakt 8' - Oktav 4' - Gemshorn 2' - Mixtur III

Svelleværk:
Fugara 8' - Spidsfløjte 4' - Oktav 2' - Nasat 1 1/3'

Pedal:
Subbas 16'

Koblinger:
HV-SV, P-HV, P+SV

Tremulant:
SV

Trinbetjente jalousisveller for SV

Kirkeskibet

Kirkeskibet ”Pastor Suhrs Minde” er en gave fra pastor Carl Emil Suhr, der var præst i Tved fra 1842 - 1879. Han var den første sognepræst i Tved, efter at Tved var blevet et selvstændigt pastorat, og fri af at være et anneks til Skårup. Han var i øvrigt først Kapellan til Skårup/Tved fra 1824 - 1842, så alt i alt gjorde han tjeneste fra 1824 - 1879 med bopæl i Tved Præstebolig.

Altertavlen

Altertavlen er et jævnt snedkerarbejde i renæssancestil fra o. 1625, men stærkt omdannet 1703, fra hvilken tid også dens nadvermaleri stammer. Altersølvet består af balusterformede barokstager.

Prædikestolen

Prædikestol er fra 1707 og med evangelistmalerier hele vejen rundt. En ældre prædikestol fra 1590'erne var af fyr.

Døbefonten

Døbefonten er det sidste af kirkens inventar fra dengang den oprindeligt blev bygget. Fonten er udført i romansk granit med rundbuefriser og et mandshoved, og udført i hvad man kalder den sydtyske stil. Dåbsfadet er fra 1575 og udført i sølv med illustrationer fra bebudelsen og graverede våben. Fadet er udført af Brockenhuus og Brahe og bærer initialerne AB, KHB og KB, 1618.

Parti fra prædikestolen